Rugzak

Uit FOSwiki

De tekst op deze pagina is overgenomen uit de Techniekengids,
het handboek over buitenleven voor JVG's-Aspiranten, VG's-Juniors en Seniors.



Een goede rugzak

Nu je alles verzameld hebt om op tocht te kunnen vertrekken, moet je dit nog in een rugzak stoppen. Je kiest best een rugzak die goed op je rug en schouders past. Er zijn modellen voor jongens en voor meisjes, in verschillende groottes en kwaliteiten. De rugzak met de grootste inhoud is zeker niet altijd de beste. Je hebt dan de neiging om er te veel in te steken, wat de rugzak loodzwaar kan maken.

Een goede rugzak heeft drie draagbanden, namelijk een heupband (1) en twee schouderbanden (2). De heupband dient om het gewicht te verdelen over de schouders en de heupen. De draagbanden zijn zo breed mogelijk en mogen niet kreuken als de rugzak eenmaal geladen is. Meestal vind je op je rugzak ook nog een borstriempje (3), schouderbandstabilisatieriemen (4) en heupbandstabilisatieriemen (5) en compressieriemen (6).

Je rugzak vullen

Bij het vullen van je rugzak stop je het grootste gewicht zo dicht mogelijk bij je lichaam (de rug) (B). Let op dat je geen harde of scherpe voorwerpen tegen je rug stopt. De rest van de grote en zware voorwerpen stapel je ter hoogte van de schouders (C). Doordat je met een rugzak altijd een beetje voorovergebogen loopt, komen deze zware spullen boven je eigen zwaartepunt te liggen. Doe je dit niet, dan zal je ondervinden dat je rugzak je naar achter probeert te trekken. Als tegenreactie zal jij enorm naar voor gebogen lopen.

TIP

  • Een goede gewichtsverhouding van je rugzak is 20% van je eigen gewicht. Alles wat meer is, is een overbelasting van je schouders en rug.
  • Als je in groep op tocht gaat, kan je bepaalde dingen zoals tandpasta, shampoo of kookgerei delen. Hierdoor spaar je gewicht uit en wordt de tocht aangenamer.

Spullen die snel bereikbaar moeten zijn zoals je kompas, regenjas, zonnebril of pet stop je in de zijvakken (E) of in het topvak (D). Materiaal dat je enkel nodig hebt voor de nacht, stop je onderaan (A). Dingen die kunnen lekken stop je best in een apart plastic zakje.

Als je slecht weer verwacht of een beektocht gaat maken, verpak je je spullen best waterdicht en/of gebruik je de regenhoes van je rugzak. Je kunt ook gewoon een vuilniszak nemen, deze in je rugzak stoppen en zo je rugzak vullen zoals hierboven beschreven.

TIP
Hang zo weinig mogelijk spullen aan de buitenkant van je rugzak. Loshangende voorwerpen blijven overal achter haken, maken je onstabiel en overbelasten je spieren alleen maar. Het geeft je trouwens het gevoel dat je rugzak extra zwaar is.

Span tot slot de compressieriemen van je rugzak aan. Op die manier zit het zwaartepunt van je rugzak zo dicht mogelijk bij je lichaam.

Je rugzak omdoen & dragen

  • Maak de banden en stabilisatieriemen zo lang mogelijk.
  • Doe de rugzak om. Til NOOIT je rugzak met gebogen rug op. Ga door de knieën, til je rugzak op en plaats hem op een hoogte. Doe dan pas de schouderbanden over je schouders. Een rugzak neem je best op aan de lus bovenaan in plaats van aan de schouderbanden. Je kan immers de banden beschadigen.
  • Span eerst de heupband aan, zodat deze goed vast zit. Het midden van de band moet op de bovenkant van je heupbeen rusten. Span vervolgens de stabilisatieriemen van de heupband aan, zodat je rugzak niet meer zijdelings kan bewegen.
  • Span nu de schouderbanden en het riempje ter hoogte van je borst aan. Dit riempje zorgt ervoor dat de schouderbanden op de juiste plaats blijven zitten.
  • Span de stabilisatieriemen van de schouderbanden een beetje aan. Tijdens het wandelen, kan je met behulp van deze riemen het gewicht van je rugzak af en toe verplaatsen. Door ze harder aan te spannen komt er meer gewicht op je schouders terecht en komt het zwaartepunt van je rugzak nog dichter bij je lichaam. Hierdoor wordt je rugzak stabieler. Door de riempjes losser te maken komt er meer gewicht op je heupen en kan er frisse lucht bij je rug, maar is je rugzak wel iets minder stabiel.

TIP
Oefen je alvast in het aanpassen van alle banden en riemen, want niets is zo vermoeiend dan wandelen met een rugzak die niet gemakkelijk zit. Je zou in staat moeten zijn om een uur aan een stuk met je rugzak aan te wandelen. Je kunt tijdens korte stops met je rugzak tegen een boom of op een rots leunen om wat te rusten. Let er voor vertrek en na pauzes op dat je alle vakken weer gesloten hebt.

Meer info

Lees meer over rugzakken.